Listing 1 - 10 of 24 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Hoe schrijf je een krantenartikel? Hoe spreek je de lezer aan in een zakelijk mailtje? Hoe vang je de aandacht van een lezer op je blog? Wat moet er in een persbericht staan? Ervaren journalisten en tekstschrijvers leren je de knepen van het vak in 'Schrijven'. Het is een leerboek en een naslagwerk in één, maar het is ook een onderhoudend leesboek. De auteurs geven talloze tekstvoorbeelden en leggen in de marge daarvan uit waarom iets werkt of niet werkt. Met grappige uitglijers en grillige vergissingen. Het boek gaat in op taalvragen die iedere auteur zich soms stelt, en ook op spelling en conventies. De ideale leidraad in tijden van schrijfkramp en twijfel.
C3 --- taalgebruik --- Kunst en cultuur --- Dutch language --- Stilistics --- #KVHA:Taalkunde; Nederlands --- #KVHA:Schrijfvaardigheid; Nederlands --- #KVHA:Journalistiek schrijven --- #KVHA:Zakelijk schrijven --- #KVHA:Online schrijven --- #KVHA:Wetenschappelijk schrijven --- Schrijven --- PXL-Central Office 2020 --- Nederlands taalgebruik --- zakelijk taalgebruik --- journalistiek schrijven --- schrijven
Choose an application
C6 --- taalonderwijs (x) --- kleuteronderwijs --- schrijfmethodes --- 475.24 --- Nederlands --- aanvankelijk schrijven --- schoolboeken --- schrijven --- 471.41 --- Ontluikend schrijven (Voorbereidend schrijven) --- Schrijfmotoriek --- Schrijven --- Voorbereidend schrijven ; kleuteronderwijs --- Schrijven ; basisonderwijs ; leermiddelen --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- didactiek basisonderwijs - Nederlands : schrijven, spellen, stellen --- Taal en verbale expressie --- (zie ook: Schrijfvaardigheid) --- Schoolbooks - Didactic material --- PXL-Education 2014 --- basisonderwijs --- schrijfmotoriek --- schrijfvaardigheid --- Basisonderwijs --- Kleuteronderwijs --- 1e leerjaar lager onderwijs --- Schrift --- Aanvankelijk schrijven --- 5-jarigen --- Handschrift (persoon) --- 5-jarige
Choose an application
C3 --- kinderen --- vakantieboeken --- aanvankelijk lezen --- aanvankelijk schrijven --- Nederlands --- basisonderwijs --- VKB --- Kunst en cultuur --- vakantieboeken zomer --- Ontluikend lezen (Voorbereidend lezen) --- Taalspelletjes --- voorbereidend schrijven --- Kleuters: taal: schrijven --- kleuterschool: voorbereidend schrijven --- lezen: oefenboek --- schrijven: oefenboek --- lager onderwijs (x) --- 471.41 --- 475.1 --- Aanvankelijk lezen --- Aanvankelijk schrijven --- Ontluikend schrijven (Voorbereidend schrijven) --- Taal --- 471.41 ) Taal en verbale expressie --- voorbereidend lezen --- schrift --- Taal en verbale expressie --- Elementaire instrumentele vaardigheden --- #BSCH: vak: Nederlands --- Schoolbooks - Didactic material
Choose an application
De studie van manuscripten, varianten en de genese van het literaire werk staat in de moderne editietheorie en –praktijk in het brandpunt van de belangstelling. Deze bundel presenteert de lezingen van het internationale colloquium Manuscript – Variant – Genese dat op 12 mei 2004 in Leuven plaatsvond. Alle auteurs besteden aandacht aan de studie van teksten in handschrift, van handschriftelijke varianten en van varianten tussen verschillende drukken. Ze tonen aan dat het onderzoek naar de genese van het literaire werk in belangrijke mate kan bijdragen tot het vaststellen van een betrouwbare auteurstekst, maar ook tot een betere interpretatie van het werk. Deze publicatie bevat essays van Yves T'Sjoen, Marcel De Smedt, H.T.M. van Vliet, Joke Debusschere, Dirk Van Hulle, Domenico Fiormonte & Cinzia Pusceddu en Peter Shillingsburg. De eerste vier bijdragen verschijnen in het Nederlands, de laatste drie in het Engels. Edward Vanhoutte schreef een inleidende tekst, en achteraan in het boek zijn van alle essays samenvattingen opgenomen in het Engels.
Offprints --- Genèse --- Histoire de la Bible --- 82.081 --- 82.081 Creatief schrijven --- Creatief schrijven --- Academic collection --- Literature
Choose an application
Dutch language --- communicatie --- Schrijven: brieven --- C3 --- Kunst en cultuur --- 4393-83
Choose an application
#BSCH: vak: schrijven --- #BSCH: vak: Nederlands --- Schoolbooks - Didactic material --- 101693.jpg --- #BSCH: vak: godsdienst --- Eerste communie --- LO
Choose an application
Om de administratieve verwerking van geschreven gegevens efficiënt te laten verlopen heeft het BIN (Belgisch instituut voor normalisatie) een aantal normen uitgewerkt: niet alleen algemene regels voor het indelen en typen van documenten, maar ook standaarden voor briefpapier, enveloppen en formulieren.Deze conventies, normen en afspraken i.v.m. briefschikking, vouwwijzen, adressering, spatiëringsregels en voorstelling van eenheden, tijd (datum, uur...), symbolen, getallen, afkortingen, telefoon- en faxnummers kunnen de efficiëntie van de schriftelijke communicatie verhogen, ten minste indien alle personeelsleden ze kennen en toepassen. De organisatie kan ze verder verfijnen en inpassen in de huisstijl. Het Vlaams Verbond van het Katholiek Secundair Onderwijs (VVKSO) heeft deze normen bindend gemaakt voor het secundair onderwijs. Het VVKSO heeft er ook toelichtingen voor uitgewerkt omdat de scholen BIN-problemen signaleerden. De toelichtingen zijn gebundeld in deze vlot hanteerbare handleiding met concrete modellen en voorbeelden. Niet alleen voor leerlingen, maar ook voor administratieve medewerkers van bedrijven, instellingen en verenigingen zal deze brochure een belangrijke steun zijn. Voor bijkomende details kunt u het best gespecialiseerde werken of de normen zelf raadplegen.
handelscorrespondentie --- NBN-normen --- Standardization --- Mass communications --- C6 --- administratie --- instructies --- onderwijs --- 499.5 --- 808.1 --- 844.5 --- BIN-normen --- Brieven schrijven --- Correspondentie --- brieven schrijven --- communicatie --- normen --- rapporteren --- schriftelijke communicatie --- 006 --- Communicatie - norm --- brieven --- correspondentie --- rapport --- 030800.jpg --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Schriftelijke communicatie --- Auteurschap. Literaire activiteit en techniek
Choose an application
Knip je mee? biedt een houvast waarmee de kleuter- of zorgleerkracht op een speelse manier kan laten werken aan de knipvaardigheid.De handleiding bevat heel wat bruikbare info en tips: van het stimuleren van de fijne motoriek tot het aanleren van de juiste schaargreep.De kleuters gaan aan de slag met de 80 kopieerbare knipbladen in verschillende thema's, meteen inzetbaar in de klas.De map is opgebouwd volgens een stijgende moeilijkheidsgraad, met een waaier aan mogelijkheden tot differentiatie. De kleuters worden steeds handiger met de schaar, terwijl ze plezier beleven aan het knippen.bron: https://www.uitgeverijaverbode.be/ko_bewegingsopvoeding?article=71735
Knippen --- Fijne motoriek --- knippen --- fijne motoriek --- C6 --- creatieve expressie --- 472.5 --- 471.45 --- Ontluikend schrijven (Voorbereidend schrijven) --- Schrijfmotoriek --- Motorische vaardigheden --- Muzische vorming --- beeldopvoeding --- Muzische vorming en Beeldende opvoeding --- Schoolbooks - Didactic material --- motoriek --- handvaardigheid --- Didactics of Kindergarten --- muzische vorming --- kleuteronderwijs (doelgroep) --- motorische ontwikkeling --- expressie --- creativiteit --- didactiek kleuteronderwijs - beeldende opvoeding --- 477.6 --- didactiek basisonderwijs - tekenen
Choose an application
Karel Evenepoel kan bogen op een jarenlange ervaring als corrector van diverse kerkelijke publicaties. Bij zijn correctiewerk viel het hem op dat er weinig uniformiteit was in de schrijfwijze van religieuze begrippen en dat ook de officiële spelling van het Nederlands niet altijd werd gevolgd. Daarom verscheen in 2016 bij Halewijn zijn Vademecum – Correcte schrijfwijze bij kerkelijke en andere taalproblemen. De auteur bleef echter her en der steeds weerkerende fouten opmerken in heiligennamen, parochiebenamingen en kerkelijke terminologie en zag regelmatig teksten die niet waren aangepast aan de steeds evoluerende spellingsregels of niet geschreven waren in correct Nederlands. Dat vormde de aanzet voor dit nieuwe boek, waarin hij veel aandacht schenkt aan de kerkelijke of taalkundige ‘reden’ van de huidige schrijfwijze, met eerbied voor de spellingsregels die in 2005 werden ingevoerd. Een welgekomen leidraad voor al wie wil schrijven in, voor of over de Kerk.
C1 --- taalgebruik --- spelling --- Kerken en religie --- 372.88*2 --- 001.81 --- 001.81 Techniek van de intellectuele arbeid --- Techniek van de intellectuele arbeid --- 372.88*2 Taalonderwijs: spelling; schrijven --(niet-universitair onderwijs) --- Taalonderwijs: spelling; schrijven --(niet-universitair onderwijs) --- Orthography --- Dutch language --- Religieuze taal --- Taal en spelling
Choose an application
Een praktisch werkboek over Nederlands stijlgebruik, met praktische tips en oefeningen, ten dienste van leerlingen en docenten. Vanuit de onderwijspraktijk heeft de auteur zes categorieën ontwikkeld om woordkeuze en zinsconstructie te verbeteren. Hij gaat uitvoerig in op aspecten als doelgerichtheid, moeilijkheidsgraad, aansturen op exactheid, informatiedichtheid, afstandelijkheid en levendigheid van een tekst. Elk hoofdstuk wordt met oefeningen afgesloten. De bruikbaarheid wordt verhoogd door extra herschrijfoefeningen en voorgestelde oplossingen
Nederlandse stilistiek. --- Nederlandse taal --- Schrijfvaardigheid --- Oefeningen. --- Schrijfvaardigheid. --- Dutch language --- Orthography --- Stilistics --- schriftelijke communicatie --- Nederlandse stilistiek --- Schrijven --- 001.81 --- 803.93 --- 82.081 --- C3 --- handleiding --- taalgebruik --- #A0305A --- 643 Taalzorg --- #KVHA:Schrijfvaardigheid; Nederlands --- 808 --- Scripties ; thesissen ; handleidingen ; gidsen --- Taal ; het schrijven --- schrijfvaardigheid --- schrijven --- scripties --- * 843 --- Nederlands --- taalvaardigheid --- 808.1 --- 843 --- Stilistiek (Stijlleer) --- Taalgebruik --- Woordkeuze --- Zinsbouw --- Nederlands 843 --- Stijlleer --- Stilistiek --- 844.6 --- taalgebruik (ler) --- 450.8 --- 499.5 --- communicatie (leesbaarheid) --- rapporteren --- Nederlands: stijl --- rapportage --- 82.081 Creatief schrijven --- Creatief schrijven --- 803.93 Nederlands. Nederlandse taalkunde --- Nederlands. Nederlandse taalkunde --- 001.81 Techniek van de intellectuele arbeid --- Techniek van de intellectuele arbeid --- Kunst en cultuur --- Taalwetenschappen ; het maken van scripties, thesissen, handleidingen, gidsen --- Nederlands - stijlleer --- Auteurschap. Literaire activiteit en techniek --- Stijlleer * --- (zie ook: Schrijfvaardigheid) --- 007.2 --- Taalkunde --- Geschreven taal --- Communicatieve vaardigheden --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie --- Frans --- Adult education. Lifelong learning
Listing 1 - 10 of 24 | << page >> |
Sort by
|